Nauczanie języka polskiego jako obcego
Termin rozpoczęcia:
9 listopada 2022, godz. 15:00 do 2 grudnia 2022, godz. 17:00
Forma:
Kurs zdalny
Status:
zamknięta lista główna (zamknięty nabór)
Czas trwania:
50 godz. dydaktycznych
Adresaci:
nauczyciele zaangażowani bezpośrednio lub pośrednio w pracę z uczniami z Ukrainy. Kurs kierowany jest w szczególności do polonistów, językowców, filologów oraz nauczycieli klas wczesnoszkolnych
Cena:
forma bezpłatna
Miejsce:
Stanowisko komputerowe
O szkoleniu / programie:
CELE: Kurs pozwala na nabycie i przećwiczenie metod i form pracy oraz sporządzania planów kształcenia języka polskiego jako obcego, w szczególności uczniów uchodźców z Ukrainy. Uczestnik uzyska konkretne kompetencje do samodzielnego opracowania projektu zajęć z obcojęzycznymi uczniami z Ukrainy oraz podstawowych materiałów dydaktycznych stanowiących bazę prowadzenia zajęć stacjonarnych oraz na odległość w formie online.
Liczba godzin kursu: 50 godzin w tym: 30 godzinnych zajęć online oraz dodatkowych 20 godzin pracy własnej oraz konsultacji przeznaczonych na opracowanie projektu końcowego kursu.
Terminy spotkań w ramach kursu:
- 09 listopada 2022 – online – 5 godz. (15.00-18.45)
- 17 listopada 2022 – online – 3 godz. (15.30-17.45)
- 19 listopada 2022 – online – 7 godz. (14.30-20.00)
- 21 listopada 2022 – konsultacje - 4 godz. (18.00-21.15)
- 25 listopada 2022 – konsultacje - 3 godz. (18.00-21.15)
- 26 listopada 2022 – online – 7 godz. (10.00-15.30) + konsultacje 3 godz. (16.00-18.15)
- 30 listopada 2022 – online – 6 godz. (15.30-20.00)
- 02 grudnia 2022 – online – 2 godz.(15.30-17.00)
Ramowy program kursu:
Kurs składa się z pięciu modułów tematycznych:
Moduł I – W nowym kraju – uczeń z Ukrainy w polskiej szkole
- Regulacje prawne dotyczące uchodźców;
- Polskie rozwiązania systemowe w zakresie edukacji uczniów uchodźczych;
- Podobieństwa i różnice w szkole polskiej i szkole ukraińskiej;
- Organizacja zajęć z języka polskiego jako obcego oraz zajęć wyrównawczych dla dzieci i młodzieży na każdym etapie edukacyjnym;
- Oddział przygotowawczy jako jedno z rozwiązań systemowych.
Moduł II – Ogólna charakterystyka ucznia uchodźcy
- Psychologia migracji;
- Między językami a kulturami;
- Wyzwania i potencjalne trudności w pracy;
- Na co zwrócić uwagę czyli pierwsze kroki dziecka migrującego w polskiej szkole;
- Wsparcie ucznia cudzoziemskiego – nauka języka, słownictwa, poleceń.
Moduł III – Przygotowanie do kształcenia języka polskiego jako obcego uczniów z doświadczeniem migracji
- Program dydaktyczny dodatkowych zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego;
- Program dydaktyczny zajęć wyrównawczych;
- Scenariusz zajęć;
- Pomoce dydaktyczne zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego.
Moduł IV – Podstawy metodyki nauczania języka polskiego jako obcego uczniów z doświadczeniem migracji
- Metody i techniki nauczania języka polskiego uczniów obcojęzycznych;
- Metody i techniki nauczania słuchania ze zrozumieniem;
- Metody i techniki nauczania słuchania ze zrozumieniem;
- Metody i techniki nauczania języka polskiego z uwzględnieniem różnic
i podobieństw.
Moduł V – Ewaluacja kursu
- Prezentacja wypracowanych programów, scenariuszy oraz materiałów dydaktycznych
- Modyfikacja wypracowanych programów oraz materiałów dydaktycznych
- Przygotowanie do upowszechnienia pakietu dydaktycznego do nauczania języka polskiego jako obcego. Ewaluacja kursu
Kierunki polityki oświatowej państwa:
1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy
programowej.
Koordynator formy:
Joanna Kierul-Cieślak – nauczyciel – doradca metodyczny w zakresie języka polskiego
Kontakt:
e-mail: j.cieslak@podn.slupsk.pl
Organizacja:
- Szkolenie realizowane będzie online.
- Przed rozpoczęciem szkolenia, Ekspert prześle na adres mailowy podany w formularzu zgłoszeniowym link z zaproszeniem do spotkania online.
Czego będę potrzebować, aby uczestniczyć w szkoleniu online?
- Przede wszystkim komputera (notebooka, laptopa) z dostępem do internetu.
- Najlepiej korzystać z kamery, mikrofonu, głośnika z tego samego urządzenia np. notebooka. Pozwoli to uniknąć sprzężeń. Słuchawki z mikrofonem też sprawdzą się świetnie (brak kamery pozwoli na udział w zajęciach). Problem ze sprzężeniem może pojawić się jeżeli zastosujesz głośniki.
- Na komputerze (notebooku, laptopie) konieczna jest oczywiście przeglądarka internetowa – dowolna, ale warto wybrać Google Chrome, która jest zoptymalizowana pod kątem wykorzystania usług udostępnianych przez firmę Google.
- Maksymalna liczba uczestników: 25 osób.
- O zakwalifikowaniu się na daną formę i szczegółach organizacyjnych poinformujemy Państwa pocztą e-mail.
- UWAGA: Dane na zaświadczeniu generowane są na podstawie formularza zgłoszeń.
- Ośrodek nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowo podane przez uczestnika informacje dotyczące danych osobowych.
Informacja ważna dla Ciebie…
- Po szkoleniu na prywatny adres e-mail przesłany zostanie link do ewaluacji.
- Wypełnij ankietę maksymalnie w ciągu 3 dni od jej otrzymania.
Po wypełnieniu ewaluacji, na prywatny adres e-mail otrzymasz zaświadczenie (plik pdf do wydruku)