Nauczanie języka polskiego jako obcego

Nauczanie języka polskiego jako obcego

Termin rozpoczęcia:

9 listopada 2022, godz. 15:00 do 2 grudnia 2022, godz. 17:00

Forma:

Kurs zdalny

Status:

zamknięta lista główna (zamknięty nabór)

Czas trwania:

50 godz. dydaktycznych

Adresaci:

nauczyciele zaangażowani bezpośrednio lub pośrednio w pracę z uczniami z Ukrainy. Kurs kierowany jest w szczególności do polonistów, językowców, filologów oraz nauczycieli klas wczesnoszkolnych

Cena:

forma bezpłatna

Miejsce:

Stanowisko komputerowe

O szkoleniu / programie:

CELE: Kurs pozwala na nabycie i przećwiczenie metod i form pracy oraz sporządzania planów kształcenia języka polskiego jako obcego, w szczególności uczniów uchodźców z Ukrainy. Uczestnik uzyska konkretne kompetencje do samodzielnego opracowania projektu zajęć z obcojęzycznymi uczniami z Ukrainy oraz podstawowych materiałów dydaktycznych stanowiących bazę prowadzenia zajęć stacjonarnych oraz na odległość w formie online.

Liczba godzin kursu: 50 godzin w tym: 30 godzinnych zajęć online oraz dodatkowych 20 godzin pracy własnej oraz konsultacji przeznaczonych na opracowanie projektu końcowego kursu.

Terminy spotkań w ramach kursu:

  • 09 listopada 2022 – online – 5 godz. (15.00-18.45)
  • 17 listopada 2022 – online – 3 godz. (15.30-17.45)
  • 19 listopada 2022 – online – 7 godz. (14.30-20.00)
  • 21 listopada 2022 –  konsultacje - 4 godz. (18.00-21.15)
  • 25 listopada 2022 – konsultacje - 3 godz. (18.00-21.15)
  • 26 listopada 2022 – online – 7 godz. (10.00-15.30)  + konsultacje 3 godz. (16.00-18.15)
  • 30 listopada 2022 – online – 6 godz. (15.30-20.00)
  • 02 grudnia 2022 – online – 2 godz.(15.30-17.00)

Ramowy program kursu:
Kurs składa się z pięciu modułów tematycznych:

 

Moduł I – W nowym kraju – uczeń z Ukrainy w polskiej szkole

- Regulacje prawne dotyczące uchodźców;

- Polskie rozwiązania systemowe w zakresie edukacji uczniów uchodźczych;

- Podobieństwa i różnice w szkole polskiej i szkole ukraińskiej;

- Organizacja zajęć z języka polskiego jako obcego oraz zajęć wyrównawczych dla dzieci i młodzieży na każdym etapie edukacyjnym;

- Oddział przygotowawczy jako jedno z rozwiązań systemowych.

Moduł II – Ogólna charakterystyka ucznia uchodźcy

- Psychologia migracji;

- Między językami a kulturami;

- Wyzwania i potencjalne trudności w pracy;

- Na co zwrócić uwagę czyli pierwsze kroki dziecka migrującego w polskiej szkole;

- Wsparcie ucznia cudzoziemskiego – nauka języka, słownictwa, poleceń.

Moduł III – Przygotowanie do kształcenia języka polskiego jako obcego uczniów z doświadczeniem migracji

- Program dydaktyczny dodatkowych zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego;

- Program dydaktyczny zajęć wyrównawczych;

- Scenariusz zajęć;

- Pomoce dydaktyczne zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego.

Moduł IV – Podstawy metodyki nauczania języka polskiego jako obcego uczniów z doświadczeniem migracji

- Metody i techniki nauczania języka polskiego uczniów obcojęzycznych;

- Metody i techniki nauczania słuchania ze zrozumieniem;

- Metody i techniki nauczania słuchania ze zrozumieniem;

- Metody i techniki nauczania języka polskiego z uwzględnieniem różnic

  i podobieństw.

Moduł V – Ewaluacja kursu 

- Prezentacja wypracowanych programów, scenariuszy oraz materiałów dydaktycznych

- Modyfikacja wypracowanych programów oraz materiałów dydaktycznych

- Przygotowanie do upowszechnienia pakietu dydaktycznego do nauczania języka polskiego jako obcego. Ewaluacja kursu

Kierunki polityki oświatowej państwa:

1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.

Koordynator formy:

Joanna Kierul-Cieślak – nauczyciel – doradca metodyczny w zakresie języka polskiego

Kontakt:
e-mail: j.cieslak@podn.slupsk.pl

Organizacja:

  • Szkolenie realizowane będzie online.
  • Przed rozpoczęciem szkolenia, Ekspert prześle na adres mailowy podany w formularzu zgłoszeniowym link z zaproszeniem do spotkania online.  

Czego będę potrzebować, aby uczestniczyć w szkoleniu online?

  • Przede wszystkim komputera (notebooka, laptopa) z dostępem do internetu.
  • Najlepiej korzystać z kamery, mikrofonu, głośnika z tego samego urządzenia np. notebooka. Pozwoli to uniknąć sprzężeń. Słuchawki z mikrofonem też sprawdzą się świetnie (brak kamery pozwoli na udział w zajęciach). Problem ze sprzężeniem może pojawić się jeżeli zastosujesz głośniki.
  • Na komputerze (notebooku, laptopie) konieczna jest oczywiście przeglądarka internetowa – dowolna, ale warto wybrać Google Chrome, która jest zoptymalizowana pod kątem wykorzystania usług udostępnianych przez firmę Google.
  • Maksymalna liczba uczestników: 25 osób.
  • O zakwalifikowaniu się na daną formę i szczegółach organizacyjnych poinformujemy Państwa pocztą e-mail.
  • UWAGA: Dane na zaświadczeniu generowane są na podstawie formularza zgłoszeń.
  • Ośrodek nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowo podane przez uczestnika informacje dotyczące danych osobowych.

 

 

Informacja ważna dla Ciebie…

  • Po szkoleniu na prywatny adres e-mail przesłany zostanie link do ewaluacji.
  • Wypełnij ankietę maksymalnie w ciągu 3 dni od jej otrzymania.

Po wypełnieniu ewaluacji, na prywatny adres e-mail otrzymasz zaświadczenie (plik pdf do wydruku)